با ما در تماس باشید

02142881100
09129612615
09905700698

مزایای استفاده از فلش کارت

آیا می دانید تفاوت افراد در یادگیری و موفقیت در آزمون های مختلف، در استفاده بهینه از زمان است و نه تفاوت های اندک ضریب هوشی. فاکتور زمان و سرعت مهمترین فاکتور موفقیت در امر یادگیری و امتحانات است. به اعتقاد کارشناسان امر برای یادگیری باید از فاکتور زمان، حداکثر استفاده را برد . اگر شما در طول روز 3 ساعت در مطالعه از رقبا پیشی بگیرید در هر ماه 90 ساعت جلو افتاده اید. این در حالیست که گاهی فقط یادگیری چند نکته بیشتر، سرنوشت شرکت کنندگان در امتحانات را تغییر داده است . فلش کارت ها با توجه به نصب بر روی موبایل، همیشه می تواند همراه شما باشد . لازم نیست در رفت آمدهای روزانه، در تاکسی یا مترو، نگران گذر زمان باشید و مضطرب از اینکه وقت گرانبهای شما در حال سپری شدن است. بلکه همیشه منبع مطالعاتی خود را همراه دارید و سعی می کنید در زمان های تلف شده، ضرب العجلی برای خود قرار دهید و تا رسیدن به مقصد به تعدادی از فلش کارتها مسلط شوید. ممکن است هر یک از ما ممکن است 1 ساعت آخر شب و یا 1 ساعت عصر و 1 ساعت صبح را بهره وری کمتری داشته باشیم. اگر مثلا همین 3 ساعت را به برنامه مطالعه خود بیفزائیم و هر 5 دقیقه فقط 3 نکته فلش کارت را با دقت بخوانیم، هر هفته بیش از 700 نکته را مسلط شده ایم . در حالی که اکثر ما از کمبود وقت گلایه مند هستیم، تنها از وقتهای تلف شده خود تا این اندازه می توانیم بهره مند شویم. دقت کنید مدیریت زمان که یکی از اصول موفقیت در عصر حاضر است با اجرای این سیستم به سهولت به مرحله اجرا در می آید. همه ما دوست داریم در عصری که به عصر اطلاعات مشهور است و فاکتور زمان و سرعت جزء مهمترین فاکتورهای پیشرفت آن محسوب می شود ، اطلاعات مهم و کلیدی را در مدت زمان کمتر و به مدت طولانی تر حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم . با استفاده از سیستم فلش کارت : الف) سرعت یادگیری تان را تا حداقل 6 برابر افزایش می دهید . ب) از کلیه وقتهای مرده خود نهایت استفاده را می کنید . ج) به این باور قطعی می رسید که زمان چون موم در دستان شماست . با استفاده از این سیستم شما تسلط کامل بر تک تک ثانیه هایی که در رفت و آمدهای روزانه، محل کار، مطب، منزل ، مترو ، ماشین و ….. می گذرد خواهید داشت.

یادگیری در حد تسلط چیست که در عصر اطلاعات تا به این اندازه مهم قلمداد می شود. مگرمعنی آن این نیست که باید مطالب درسی راخوب بفهمیم و درک کنیم تا به آن اشراف پیدا کنیم و مسلط شویم . اما قضیه به این سادگی نیست. قرائن نشان می دهد که اکثر شرکت کنندگان درامتحانات، مطالب درسی را به تعداد صفحات درسی در یک زمان مانده به امتحان تقسیم می کنند مثلا” اگر دویست صفحه را در بیست روز و هر روز ده صفحه مطالعه کنند در امتحان موفق خواهند شد. مطالب درسی بسیار حجیم است و در ظاهر چندان متوجه حجم درسها نمی شوید. ولی با گذشت زمان پی می برید مطالب قبلی به مرور فراموش می شوند و برنامه شما هر روز سنگین تر می شود. لذا نباید به این امید بودکه همه مطالب کتاب را بتوان برای امتحان خواند. بهتر است در ماههای پایانی به مطالعه نکات اصلی که توسط اساتید مجرب تدوین و بر روی کارت دیجیتال پیاده سازی شده است بسنده کنیم و به آنها مسلط شویم و یادآوری نکات فرعی تر را به مکانیسم تداعی معانی مغز واگذار کنیم.

برای آماده شدن در آزمون دستیاری بهتر است نکات کلیدی چندین بار مطالعه شود . نگران مرور چندگانه همه مطالب نباشید. مغز مکانیسم بسیار زیبایی دارد که اساس یادگیری ما بر اساس آن است و آن مکانیسمassociation یا تداعی معانی است. کافی است یک نکته کلیدی را مطالعه کنید بدون اینکه مطالب جزئی تر آنرا مطالعه کنید خود مغز آنها را تداعی می کند و آنها را در اعماق حافظه تان جستجو می کند . فرایند ذهنی بسیار سریعتر از فرایند جسمی است. فرآیند جسمی امری خستگی آور است مثلا” در مطالعه، چشم و کمر و اعضای ما سریعا”خسته می شوند. ولی در فرایند ذهنی، سرعت بسان سرعت الکترون هاست . بسیاری از نکات نزدیک به آن مطلب کلیدی به سرعت تداعی می شوند، چون قبلا نکات جزئی تر را در کلاس خوانده اید. لذا با مطالعه نکات کلیدی و top شما بر موضوعات متعدد مسلط خواهید شد و با اعتماد به نفس وارد جلسه امتحان می شوید . با مطالعه نکات کلیدی و اجرای سیستم فلش کارت تنها در زمانی کوتاه بر دروس مسلط شده و نکات فرعی تر و کم اهمیت تر را خود مغز براحتی تداعی و یادآوری خواهد کرد . غوغای mastery Learning در عصر اطلاعات این است : بجای اینکه نکات غیر مهم را بخوانید و ذهن خود را خسته کنید نکات مهم را بارها مرور کنید و به آن مسلط شوید .

همانطور که ذکر شد مطالب فلش کارتها به صورت سوال و جواب است و به صورت تئوری محض نیست. لذا ذهن دائما” به تفکر و تعمق وادار میشود. باید اول روی سوال یا متن نکته کلیدی را ببینید و با تعمق و تفکر به آن پاسخ دهید. مهم این است که سریع به جواب نمی رسید و منتظر پاسخ هستید که آیا درست جواب داده اید یا خیر . برای مرورهای بعدی موضوع جالب تر میشود چون یک بار آن را خوانده اید و کنجکاو هستید که نسبت به مطلبی که قبلا” آن را خوانده اید جواب درست بدهید . این روش با سیستم سنتی بسیار متفاوت است . در سیستم سنتی فرد هیچوقت نمی داند مطالب را فراگرفته است یا نه. چون مطالب کاملا” یکنواخت است مجبور است فردی را پیدا کند که مطالب را از او بپرسد.. لذا دائما” باید برای او آزمونهای متعدد برگزار کنند تا او را محک بزنند. تا اگر ضعف دارد متوجه آن ضعف ها شود. این در حالیست که اگر فرد در آزمونهای بعمل آمده نمره خوبی نیاورد اعتماد بنفس او کاهش می یابد. بر عکس سیستم فلش کارت با سیستم پاداش و مثبت گرایی همراه است. امروزه بسیاری از دانشمندان، یادگیری را یک بازی کودکانه می دانند . پس چرا برای بعضی از ما یادگیری اینقدر سخت و طاقت فرساست . زیرا با سیستم سنتی مطالعه می کنیم و با اجرای سیستم فلش کارت بیگانه ایم . با اجرای سیستم فلش کارت یادگیری ما به یک بازی سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل میشود . این نکته اهمیت ندارد که مطلبی که یاد گرفته میشود چیست و چقدر سخت است . مهم این است که روش یادگیری ما روش درست و با صرفه باشد که در عین حال ما را دچار خستگی نکند . در سیستم فلش کارت فرد مشغول بازی سرگرم کننده و لذت بخشی میشود که فرد می تواند بعد از هر تعداد مطالعه فلش کارت خود را متوقف کند و دیگر درگیر سرفصل هائی با متون طولانی و کشدار نشود. بالا رفتن قدرت تمرکز ذهن طی این فرایند امری است که طی آزمایشهای مختلف توسط اسکینر و دیگر دانشمندان به اثبات رسیده است .

آیا دیده اید بعضی ها یک لغت انگلیسی و ترجه اش را اینقدر پشت سر هم تکرار می کنند تا معنی آن لغت حفظ شود اما این روش چندان مورد تأیید نیست . این کار شاید فقط وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم آن مطلب همان لحظه فراموش نشود تا به کاغذ منتقل شود . روش صحیح حفظ یک مطب آن است که بین تکرارها یک فاصله منطقی باشد که بعضی آن را فواصل یک ساعت، یک روز، یک هفته، یک ماه و چهار ماه می دانند. اما اجرای سیستم فلش کارت تمام این وسواس و نگرانی های را رفع می کند . در استفاده از جعبه لایتنر نمی توانید به یکباره تمام کارتها را از خانه ها تخلیه کنید لذا امکان اینکه یک کارت را دائم و پشت سر هم تکرار کنید وجود ندارد و تکرار آنها فاصله دار خواهد شد . دقت کنید که زیاد خواندن و تکرار فراوان در یک دوره کوتاه سودی ندارد و اگر همان درس به همان روش در طول فاصله های زمانی بیشتر، چند بار تکرار شود بیشتر در ذهن نقش خواهد بست. استفاده از این اصل در استفاده از جعبه لایتنر بدرستی رعایت شده و باعث می شود تا اطلاعات ضمن به خاطر سپاری در ذهن همزمان مورد ارزیابی و بررسی مجدد نیز قرار گرفته و در واقع با این کار عملا” اطلاعات با زحمت کمتر و به صورت دائمی تر به حافظه بلند مدت سپرده می شوند .

هر نکته و مطلبی که برای اولین بار خوانده می شود ابتدا وارد حافظه کوتاه مدت می شود . اما برای یادگیری و یا آمادگی آزمون، شما نیاز دارید مطلب را وارد حافظه بلند مدت خود کنید . اگر این کار را انجام ندهید مجددا” مجبور هستید همان نیروی اولیه و یا آگاهی بالای خود را بکار اندازید تا مجددا” وارد حافظه کوتاه مدت خود کنید و این با توجه به محدودیت زمان به صلاح شما نیست . اگر با یک روش ساده آن مطلب وارد حافظه بلند مدت شود، برای همیشه در ذهن شما باقی می ماند و مرور نزدیک امتحان فقط جنبه در دسترس قرار گرفتن بیشتر آن مطلب جهت سرعت بیشتر در جواب تست ها خواهد بود .

این مطلب از اهمیت زیادی برخوردار است که توانایی های حافظه و هوشی افراد قابل ارتقاء و پیشرفت هستند همانطور که قدرتهای ذهنی نوع انسان در طول تاریخ به تبع پیچیده تر شدن اطلاعات افزایش یافته است. استفاده از این سیستم در واقع به تبع افزایش تمرکز ذهنی که در شما ایجاد می کند و همچنین فعالیت ذهنی استاندارد و هدایت شده ای که برای حافظه وجود می آورد باعث افزایش توانایی های حافظه می گردد .

پدیده فراموشی نتیجه نقص در به حافظه سپردن نیست بلکه بیشتر ناشی از طریقه نادرست طبقه بندی و اختلال در سیستم ثبت صحیح مطالب است . یادگیری قوانین مطالعه ما را به این نتیجه می رساند که یادگیری چیزی نیست به جز مبارزه با موانعی که در مقابل یادگیری وجود دارند. پیوستگی مطالعه، تقویت حافظه و انتقال علمی اطلاعات به حافظه بلند مدت در سیستم فلش کارت کاملترین مجموعه را در جهت جلوگیری از فراموشی به وجود می آورند.

برای یادگیری مطالب با حجم زیاد بهتر است از این روش استفاده شود. شما ممکن است بر همه نکات مهم، اشراف کامل نداشته باشید و نکاتی را در کارت ها بیاورید که در مراتب بعدی اهمیت قرار دارند و ذهن شما با این مطالب خسته و فرسوده شده و اعتماد به نفس شما برای امتحان را از شما سلب کند. انتخاب نکات کلیدی و مهم کار ساده ای نیست و شاید مهمترین کار باشد . لازم است نگارش نکات کلیدی در این موارد را به کسانی واگذار کرد که خود بر مطالب اشراف کامل دارند و فرصت چندین ماهه جهت تدوین آنها اختصاص دهند . از مزایای منحصر به فرد فلش کارت های ماهان این است که تالیف تمام دروس توسط اساتید اصلی و مجرب تدوین گردیده و مهمتر از همه اینکه با سیستم برنامه نویسی و دیجیتالی شدن آنها کار مطالعه فلش کارت بسیار سهل الوصول است.