با ما در تماس باشید

02142881100
09129612615
09905700698

دوراهی‌های مسیر آزمون رزیدنتی دندانپزشکی

دوراهی‌های مسیر آزمون رزیدنتی دندانپزشکی

درس‌ها را با چه ترتیبی بخوانم؟

امروز می‌خواهم راجع به این صحبت بکنم که مهم است که ما اول از دروس و منابع آزمون رزیدنتی ایتدا ضریب یک بخوانیم یا ضریب 2 یا ضریب 3 بخوانیم. آیا اولویتی و ارجحیتی وجود دارد در دور اول، دوم یا سوم. حقیقتش این است که هیچ فرقی نمی‌کند، این که من دوست دارم اول ضریب یک بخوانم یا نه حتماً اول ضریب 3 بخوانم نه هیچ الزامی وجود ندارد.

یعنی هیچ یک بر آن یکی برتری ندارند در دور اول و دوم و سوم. ما اصلاً فرقی برایمان نمی‌کند که کدام کتاب را اول تمام کنیم، کدام را آخر تمام کنیم. یا همه را همزمان تمام بکنیم. اساساً اینجور چیزها حاشیه است و اصلاً دوراهی در مسیر آزمون رزیدنتی نیست ولی چون خیلی ها سوال می‌کنند توضیح می‌دهم.

اصل مطلب اینها نیست. اصل مطلب این است که این کتاب‌ها باید خوانده بشود. چند تا کتاب داریم برای رزیدنتی دانه دانه باید اینها را بخوانیم. حالا اول کدام کتاب آزمون رزیدنتی را اول بخوانیم و آخر کدام را بخوانیم ، در دور اول دوم سوم هیچ فرقی نمی‌کند. بله در دور طلایی که آن هفته‌های آخر است، فرق می‌کند. خیلی هم فرق می‌کند و مهم است که ما دور طلایی‌مان برنامه‌مان، اولویت بندی شده باشد.

بدانیم که ضریب 2 و 3 ها را نزدیک امتحان جمع‌بندی کنیم. ضریب 1 ها را یک‌کمی با فاصله. ولی در دورهای اول ، دوم و سوم، هیچ فرقی نمی‌کند. برای مهم این است که بتوانیم این کتاب‌ها را تمام بکنیم. یک موقع هست من دارم درس می‌خوانم، یک کتاب سنگین را می‌خوانم مثلاً ارتو را، بعد از ارتو به ذهنم فشار می‌آید و می‌روم در افت و ذهنم یک کمی خسته می‌شود.

من نباید بعد از ارتو بیایم و یک کتاب سنگینی مثل پریو را بخوانم. مثال می‌زنم. بلکه باید بیایم یک کتاب سبک‌تر ،آسانتر و روانتر را بخوانم که ذهنم خستگی ناشی از ارتو را بدر کند. مثلاً بیایم جامعه نگر بخوانم یا مثلاً بیایم کودکان بخوانم.

یک درسی که ذهن انسان را از آن تکاپو از آن استرس و دغدغه بیاورد بیرون. هیچ وقت بعد از خواندن یک درس سنگین، من نباید خودم را ملزم به خواندن یک درس سنگین دیگر بکنم. اینها مواردی است که شما می‌توانید در ذهنتان در نظر داشته باشید.

پس بنابراین به عنوان نکته‌ی نهایی درنظر داشته باشید که ما چیزی به اولویت‌بندی ضریب 1 و 2و 3 در دورهای ابتدایی‌مان نداریم. هیچ فرقی هم نمی‌کند. فقط دور طلایی است که اهمیت دارد. که ضریب‌دارها نزدیک امتحان و ضریب یک ها با فاصله‌تر. این تنها موردی است که ما باید رعایت کنیم ولی در دوره‌های دیگر برای آمادگی آزمون رزیدنتی هیچ فرقی نمی‌کند و فقط اینها می‌شود حاشیه و ذهنمان را الکی درگیرش می‌کنیم.

نه اول ضریب 3 بخوانم یا اول ضریب 2 بخوانم، نه اینجوری نیست اصلاً، مهم این است که من چجوری اتمسفر درسیم بهتر بشود. یعنی فضای درس خواندنم روانتر و بهتر بشود.

حالم با آن درسی که می‌خوانم خوب باشد. که این که مدام عصبی باشم که این چه درسی است؟ من نمی‌توانم ، این فصل چقدر سنگینه، این کتاب چرا اینجوریه؟ این که درس خواندن نشد که! من وقتی دارم درس می‌خوانم کیف هم باید بکنم. نمی‌شود که هم عصبی بشوم، هم بهم بریزم و هم بخواهم سریع هم جلو بروم.

آدم باید ذهنش آرام باشد که بتواند با سرعت برود جلو. آزمون رزیدنتی هم برگ برنده‌اش چیست؟ سرعت عمل شما در درس خواندن نه درجا زدن. کسانی که برنامه‌های خشک و انعطاف‌ناپذیر دارند نمی‌توانند خوب جلوبروند. چرا؟ چون مدام ذهنشان درگیر آن خشکی برنامه‌ است. درگیر درخواندنشان نیستند. و مدام فکر می‌کنند که چرا این برنامه اینجوری است و رفته روی مخ من. برنامه‌ای خوب است که برای من آسایش فراهم بکند. نه این که نتواند با من و ذهن من همراه بشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *